20100222

Sungai Dalam Laut

Kisah Air Masin Dan Air Tawar (Sungai Dalam Laut)




Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi "Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. ."Artinya: "Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus." Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi "Yakhruju minhuma lu'lu`u wal marjaan" ertinya "Keluar dari keduanya mutiara dan marjan." Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur'an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur'an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam
akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur'an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannyamutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Allahu Akbar...! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air." Bila seorang bertanya, "Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?" Rasulullah s.a.w. bersabda, "Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran."

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico . Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.







Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai... luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.

P/s : Sumber dari email

13 comments:

  1. alhamdullilah...
    Allah mmg maha besar..
    kagum dgn kejadian-NYA

    ReplyDelete
  2. hye boy...aku pun ader dpt emel ne kwn bg ..kagum kan...ada video laut ne kat youtube ...
    ciptaan Allah ...sgt indah misterinya

    ReplyDelete
  3. Dialah Allah yang tiada Tuhan selain dari-Nya, Raja yang Maha Suci, yang Maha Sejahtera, yang Mengurniakan Keamanan, yang Maha Memelihara, yang Maha Perkasa, yang Maha Kuasa, Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan...(Al-Hasyr:23)

    ReplyDelete
  4. arini my last day berentry~
    aku akan ilang tuk jangka masa yg lama~
    ko jaga diri~
    tankiu sgt2~
    rindu kat ko nti~

    ReplyDelete
  5. pernah tgk gamba nih kat blog lain. tapi tgk byk2 kali pun tetap rase kagum.. isk isk

    ReplyDelete
  6. To sugar2 kapas, e. indah dan nur semua korang dah tulis apa yg aku nak cakap inilah kebesaranya...

    ReplyDelete
  7. To ayudeadwish : Ko nak pergi mana, napa ayat ko nampak sedih ja..ada masalah ke?. Lain mcm je bunyi..apa2 pun take care sahabat...

    ReplyDelete
  8. To Jawa a.k.a : Aku dapat email ni 6 bulan yg lepas dan aku simpan, bila cek balik email jumpa..dah takda pe nak tulis letak je la...hehehehe...tapi betul kata ko dah tengok banyak kali masih rasa kagum..

    ReplyDelete
  9. Artikel yang bagus..
    Terimakasih sudah berkunjung ke Blogku..
    Sukses selalu

    ReplyDelete
  10. nice..first tyme ak bc..
    aLhamdullilah dtemukn dgn post ni.
    thanx to badbOy :)

    ReplyDelete
  11. wow..
    sangat menarik :)

    ReplyDelete
  12. subhanallah..
    mmg menarik.. terkejur jgk dlm laut ade sungai.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Tinggal Respon Anda Terhadap Entri ni. Jangan jadi mulut longkang semasa komen. Komen dengan berhemah. Haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...