20100501

Aku Bukan Nak Tunjuk Atau Belagak Pandai


Aku ada terbaca entri dari blog mushmello.com yang menceritakan tentang cara bangang tingkatkan traffic blog. Dalam beberapa cara tu aku terpikat dengan cara pertama yang bertajuk Buat blog/entri mengutuk. Kat entri tu dia ada cakap...

Korang buat satu entri kutuk seseorang. Kutuk la apa-apa pun asalkan kutuk.Hehe. Kutuk cukup-cukup sampai boleh menaikkan darah orang yang dikutuk tu. Boleh bikin kontroversi macam Aduka Taruna hari tu. Konpem nama korang gah sekelip mata.Hehe. Lepas orang dah kenal blog korang, korang mintak maaf la kat orang yang korang kutuk tu..Ada bran?

Itulah apa yang dikatakan dalam entri tu. Apa yang aku nak terangkan kat sini, ada sesetengah tu terlalu over dalam menulis entri. Maksud aku dia lebih suka buat entri yang terjurus ke arah memaki hamun. Ok... kalau orang tu cakap bukan dia yang mulakan dulu, tetapi jika kita melayan dan menulis entri balas, dan dalam entri tu terlalu banyak kata-kata yang tak sedap di dengar maknanya dia juga sama seperti orang yang telah mengutuknya.

Apa yang aku herankan kat sini, adakah dengan serangan balas itu boleh menyelesaikan masalah. Aku taknak cakap sesiapa di sini kerana tidak mahu mengaibkan blogger tu tetapi pada sesiapa yang mengalami masalah seperti di kutuk atau di maki hamun, boleh... kalau korang nak buat entri bengang tapi jagalah kata-kata yang nak diucapkan. Janganlah gunakan kata-kata seperti mencarut  atau yang terlalu kasar kerana ia sama sekali tidak sesuai dengan budaya dan masyarakat kita.

Aku bukan nak tunjuk atau belagak pandai tapi kita sepatutnya menggunakan teknologi untuk kemudahan, bukan untuk  berkongsi benda yang tak baik, sesungguhnya ilmu itu perlu di kongsi bukan di simpan..betul tak..Manusia buat silap kemaafan sifat tuhan. Berilah kemaafan pada sesiapa yang pernah buat silap pada kita.

38 comments:

  1. bersetuju...

    banyak lagi kegunaan blog selain daripada kutuk mengutuk...

    dojo klasik pernah wat 1 post jek pasal kutuk2... ahaks...

    tuh pown entry lama2 dulu sebelum tahu cara terbaek berblogging... ahaks

    ReplyDelete
  2. @KaiZeN SHiNoBi bila dah sedar tu bermakna perlu di beri kemaafan...kena ingat satu je yang pembaca kita bukan semuanya dari golongan pro jadi cuba bayangkan jika ada di antara adik2 kita yang membaca..ia akan memberi kesan yang tak baik pada mereka dan mereka juga akan mengikuti langakah kita...sebab itulah budak sekarang sudah pandai mengutuk org yang dah mati....sebab dia terikut-ikut cara abg/kakak beblogging...

    ReplyDelete
  3. kutuk pun salah satu penggunaan blog.. namun cara ni..
    mcm tretttttttttttt cikit... sbb menda yg dikutuk tu menda
    yg mampu membangkitkan sensitip org lain~

    ReplyDelete
  4. hahhaa no jangan kutuk org lain dekat blog. nanti anonymous mengganasss! hehe biar berblogging dgn cara yg sihat =]

    ReplyDelete
  5. aku kadang2 buat entry kutuk

    tapi bukan kutuk blogger

    ahahahah

    ReplyDelete
  6. Salam.Apacam hari nie bro! Harap kao sihat sentiasa.....
    Kutuk tu...nama pun dah kutuk....tapi bagi aku,bila jadi blogger lita kena set...apakah perwatakan kita...blogger yg sopan ke...metal ke..atau blogger yang suka mengutuk orang..atau blogger yang berunsur dakwah...pilihlah yang mana sesuai...tetapi sebagai org Islam...dosa ada dimana2...maut juga akan datang tiba2...takut tak sempat minta maaf..jadi bakpe cari neraka kan syurga lebih molek!Chaos!!!Vrommmm.....

    ReplyDelete
  7. ahaha ada gak buat entri kutuk tapi bkn kpd seseorang

    ReplyDelete
  8. erkk semalam ada buat entry kutuk..tapi tak kutuk pun.. hehe sepanjang saya blogging ni takde ar nak kutuk-kutuk orang sangat...blogging bila melibatkan emosi ni macam tak menarik minat pembaca sangat...kalau entry gaduh2 tu ye a..memang menarik..tapi bukan menarik minat..menarik api ye a hehe

    ReplyDelete
  9. blog bukan tempat mengutuk..betul..kita gunakan blog sebagai medium yang baik....!! sokong !

    ReplyDelete
  10. hohoho..x berani nk kutuk2 sgt atau flm bhsa lembut ckit la kn...
    nk luahkn ape yg kita saket hti..hihi

    ReplyDelete
  11. terasa aku..pnah gak wt entry cm tu.tp bkn sebab nk tnjuk lagak, tp tujuan aku nk bg kesedaran, kngsi pnglamn & pngethuan, mtivasi..agr jgn wt ksilpn mcm yg aku prnah wt & org bkenaan wt..& jgn ulng ksilpn tu lg..& thu cm ne nk brtindk klu kena cm tu..

    ReplyDelete
  12. x reti gune teknologi..

    ReplyDelete
  13. kenape lah suka sangat main kutuk-mengutuk, xde kerja lain ke?

    ReplyDelete
  14. Luahan perasaan yang terlalu emosi sgt agaknya tu yg jadi kutuk mengutuk.

    ReplyDelete
  15. aduh, baru je semalam buat entry kutuk orang. :(

    ReplyDelete
  16. hmmmm tak paham tadi ekkk UJ pun dah lupa daaa..tapi ckp melayu je bukan bahasa swahili pun heheheh...abaikan je laaa..

    hmm ni dah geram plak..nape bnyak shoutmix IP uj selalu kena bann???

    ReplyDelete
  17. salam...
    cik mar nk menyibuk gak~~hehe
    cik mar paling xsuke baca entri org yg kutuk berlebihan
    stkt ckit2 tu bleh consider lg r
    tp klu smpai guna perkataan2 yg xsedap@bahasa kasar jelas menunjukkn
    personaliti diri individu tu sndri...
    mmg blog nk tmpt kte bercerita,meluahkn sbrg kenyataan tp de yg perlu dirahsiakan tuk kebaikan diri kte sndri...
    perh...mcm pakar motivasi plak~~

    ReplyDelete
  18. byk lagi cara nak dptkan trafik dr main cara jijik itu.. maki memaki, fitnah menfitnah.. kejinya mereka..

    ReplyDelete
  19. aku setuju sesangat entry ni... aku pun dah pernah kena.. bengang tuhan saja yg tahu.. harap muka jer segak..tp mulut nauzubillah. aku jugak pernah buat entry pasal nie..tp aku tarik balik sb aku tak nk jadi mcm dia..huhuhu..

    ReplyDelete
  20. Salam... Pada aku tak payah le kutuk-mengutuk kalau nak dikenali. Banyak cara lain yang lebih baik lagi. Memang boleh minta maaf kemudiannya tapi keperibadian kita tetap telah tercalar. Terserah pada diri bloger tu nak keperibadian yang macam mana... kita fikirlah sendiri...

    ReplyDelete
  21. @EyraHanyfantasy jangan terlalu emosi sgt...

    ReplyDelete
  22. @hijabmaya pikirlah sendiri!!!

    ReplyDelete
  23. salam...apakata kita makan dulu..heheheh...

    ReplyDelete
  24. tak suka entry kutuk mengutuk

    boleh saja luahkan rasa tak puas hati tapi bukan cara mengutuk - sebarang kutukan hanya akan merendahkan martabat si pengutuk itu sendiri

    minta maaf selepas melepaskan kutukan? ada orang yg payah memberi maaf!

    ReplyDelete
  25. Alahai tak yah lah akak..rasa mcm dh tua sgt..hehehe.. mana de merajuk, cuma kelembapan melampau internet ni yg buat malas nak blogwalking..also sibuk gak dgn keje2 yg perlu dibereskan sblom balik smula ke Riyadh on 10hb..Nanti dah ke Riyadh, pasti byk masa buat blogwalking..Salam kat SW. Rindu kat dia..

    ReplyDelete
  26. @Idda Hashim Oh..kami ingatkan cik ida dah merajuk, bagus la kalu itu penyebabnya.....tua maknya banyak pengalaman n pokek penuh, ye tak cik ida...hehehe

    ReplyDelete
  27. kat sini bukannya tempat nak kutuk sesama insan... Kan Nabi & Rasul kita sentiasa berpesan.. sentiasa memaafkan sesama insan =)

    ReplyDelete
  28. aku rasa so far aku belum pernah lagi buat entri mengutuk
    teringin gak nak buat satu
    haha
    btw...salam kenal dari tehsafiah dot com

    ReplyDelete
  29. @FITRIHADI Betul cakap ko FIT, bila menulis melibatkan emosi ni memang akan jadi kutuk mengutuk ni...

    ReplyDelete
  30. @Yatre Hayati kita gunakan blog sebagai tempat berkenalan dan berkongsi ilmu tul tak...buat apa nak emosi2 ni..

    ReplyDelete
  31. @EyraHanyfantasy Selalu aku jumpa blogger pompuan yang suka buat entri emosi2 ni...

    ReplyDelete
  32. @♥♥Cik_Mar♥♥ takpe cik mar menyibuklah selagi boleh..hehehe..setuju sangat dng apa yg di katakan oleh cik mar tak salah nak luahkan perasaan tapi ada benda yg tak leh nak kongsikan dan perlu di rahsiakan untuk kebaikkan kita..

    ReplyDelete
  33. @tehr betul..ia boleh merendahkan martabat kita sendiri..kadang2 tu harap muka jer lawa tapi perangai n mulut macam setan...

    ReplyDelete
  34. @mokteh salam kenal Mokteh...ala siannyer....

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Tinggal Respon Anda Terhadap Entri ni. Jangan jadi mulut longkang semasa komen. Komen dengan berhemah. Haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...